Nuffnang

Followers

Top 10 Members

Nuffnang

Thursday, May 6, 2010

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

Subject
VISA TO JANNAH




Dear All Brothers/Sisters in Islam.. Assalamu Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh...
There are many ways to Jannah... its our duty to know them so that we may choose the correct paths the way Allah wants us to follow... May Allah AlHayyul Kayyum guide all of us with His hidayah...
1. First and foremost.. stay away from shirik... (Jauhkan diri dari syirik). we need to know what is shirik and how it leads us to shirik... so that we may be on-guard not to fall into this category.. knowingly or out of ignorance... since ignorance is the root to all evil.. thats why it is our duty to seek knowledge.. know the ahadith very well... thats why it is important for us to follow the sunnah of Rasulullah saws.. one who refuses to follow Him.. is not part of his Ummah... if we refuse to follow his examples... tell me... whose example should we follow...
2. Love Allah and His Messenger as your first priority.. (Cintakan Allah dan RasulNya sebagai prioriti pertama). hold on to the rope of Allah, ie follow the Quran and sunnah of His Rasul saws ... and do everything for the sake of Allah only...
3. Love and hate for the sake of Allah..(Sayangi dan bencikan sesuatu hanya kerana Allah). make it a point to love and hate for the sake of Allah Azza wa Jal.. whatever He forbades and hates... stay away from it ... what Allah loves and what is halal .. take it.. what Allah hates... don't do it.... like arrogance, envy, injustice, etc...
4. Have faith in Allah..(Percayakan hanya kepada Allah). iman is faith... our faith can increase or decreace depending on the situation... eg... most of our faith will increase during month of Ramadhan... iman must come with amal soleh.. without amal soleh there will be no iman... Allah stress this statement more than one hundred times in the Holy Quran... "Iman must come with amal soleh"... so keep our iman high on the agenda... do check our faith daily... before sleeping... think what i have done today to please Allah..
5. Memorize all the Attributes/Names of Allah... and their meanings.(Hafalkan nama2 kebesaran Allah dan maknanya). Allah promises us Jannah if we can do it... the most grandest/majestic of all the names is Allah AlHayyum Kayyum.. use this attributes in your doa.. and He will InshaAllah grant your good request...
6. Safe-guard our mouth and private part.. (Awasi mulut dan kemaluan kita) Allah promises Jannah if we can avoid making fitnah, backbiting, lying etc and avoid zina...
7. Get rid of arrogance, envy and injustice..(Hindari dari perasaan megah/bongkak, iri hati dan ketidal adilan). these are diseases of the heart... if we are arrogant we will be lowering our status same as iblis... because of his arrogance that led him to be disobedient to Allah.... in the hereafter Allah will make these arrogant people as small as the ant, people would step and trampled on them...
8. Be always thankful to Allah.. (Sering bersyukur kepada Allah). those who don't thank the people... don't thank Allah... and never curse on food, the weather and time... these are from Allah... always be thankful...
9. Be khushuq in our prayer.. (Biar kyusyuk dalam solat).. one who takes a complete wudhu and pray with khushuq is better than one who prayed hundred times without khushuq... pray as though it is our last prayer... always remember death as it will soften our heart... and death can come at any moment.... and remember, the moment we are born... the process of dying begins... its getting nearer every day... not further away...
10. Be kind to all human beings and animals and avoid anger.. (Berbuat baik sesama manusia dan binatang dan hindari kemarahan).. maintain your kindness and humbleness at all times, to all the people and in any situation...
11. Pray to Allah for hidayah/guidance always.. (Seringlah berdoa kepada Allah untuk mendapat hidayah/petunjuk)... Allah has said "Those whom I guide... no one can misguide.. and to those whom I misguide... no one can guide"... always pray for Allah's guidance... we have limited access to our brain, our sub-councious mind is controlled by Allah... that is why you cannot control your dream... offcourse the dream has connection with what you think and do.. but the actual dream itself is from Allah... that is why when you pray... your mind is always wandering somewhere else...
12. Say... surely... my prayer, my sacrifice, my life and my death is only for You Ya Allah, Sustainer of the worlds.. (Katakan solat/doa ku, pengorbanan ku, hidup dan mati ku hanyalah semata2 untuk Mu Ya Allah, Pelindung seluruh alam).
13. Before going to sleep..(Sebelum kita tidur). don't keep any grudges and forgive all the people... because to err is human and to forgive is divine...


EVERY GOOD DEED IS A CHARITY....

WHEN THE HEART IS CORRUPT..
THE WHOLE BODY WILL BE CORRUPTED.

TO HAVE GOOD RELATION WITH ALLAH IS IMPORTANT...
KNOWING HOW TO ACHIEVE THAT IS MORE IMPORTANT...


Things that increase rizq

Things that increase rizq - I dont know how far this is true.. my friend send me this article without any authentic source, for your reading and mind provoking... if there is any truth in this... it is from Allah... and if there is any mistakes... it is from me.... may Allah Azza wa Jal forgive me....



Dear All Brothers and Sisters in Islam Assalamu Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh...

Bismillahi Rahmannir Rahimmm...
"Wal As'ri, Innal Insannalafi husri.." (By the token of time, Indeed... human being is in a total loss").. "Demi masa, sesungguhnya manusia itu didalam kerugian..."
Sungguh benar firman Allah itu... kebanyakan kita berada didalam kelalaian, kealpaan dan kegairahan.. menikmati kemurahan Allah didunia.. sehingga kita lupa pada Dia... nak menyebut syukur pun tak ingat...
Berapa kerat dari kita yg ingat baca doa sebelum makan...dan berapa kerat dari kita sebut Alhamdulillah... bila dah habis makan... ini termasuk le diri saya sendiri... itu sebab sekarang banyak penyakit yg kita dengar seperti obesity... autism, eating disorder, bullimia... sembelit ler... allergic dan macam2 lagi... bila kita lupa pada Allah... dia akan lupa pada kita... bila dia lupa pada kita... makanan itu akan menjadi racun pada kita.. langsung tak ada barakah... ada setengah orang tuh bila kita kasi dia makan... bukan dia nak berterima kasih pada kita... malahan kita ni di hina selagi boleh... org yg tak berterima kasih pada manusia itu.. samalah juga tak berterima kasih pada Allah.. (ini termaktub dalam hadith)...

Kalau kita hidup sehingga 60 tahun dan tidur 8 jam sehari... ini bermakna kita tidur selama 20 tahun... iaitu sepertiga masa kita terbuang begitu sahaja selama hidup kita... bayangkan betapa ruginya diri kita dari segi beribadah kepada Allah... tapi kalau kita ikut sunnah Rasulullah saws... baca doa-doa yg dia ajar sebelum tidur... alangkah bahgia dan berkahnya tidur kita.. setiap saat tidur kita menjadi ibadah... setiap saat malaikat menuliskan pahala buat kita...

Islam is a way of life... mana ugama yg mengajar kita secara terperinci, setiap langkah dan gerak-geri kita, setiap perilaku dan kelakuan kita... adap-sopan dan segalanya... diajar begitu terperinci dan mendalam... dari celik mata kita sampai kita tidur.. diajar oleh Rasulullah saws.. apa doa dibaca bila kita bangun dari tidur... tata tertib waktu makan... menerima dan menghormati tamu.. menghormati dan memberi keamanan kpd jiran... doa waktu masuk bilik air... doa itu dan doa ini... doa sewaktu suami-isteri hendak bersatu dan ini menjadi satu ibadah jika kita ikut cara-cara yg diajar oleh Rasulullah saws..., haq isteri atas suami dan haq suami atas isteri... MasyaAllah semuanya diajar olehNya dengan jelas.... supaya tiap perbuatan kita mendapat pahala dan barakah dari Allah... beautiful.... tapi kebanyakan kita tidak peduli atau hiraukan ajaranNya... alangkah ruginya kita...

Bayangkan kita harus berbuat baik kepada jiran kita, 40 jiran dikanan, 40 jiran dikiri, 40 didepan dan 40 di belakang... bayangkan jika kita memasak dan baunya sampai ke hidung jiran kita... kita harus memberinya sedikit masakan untuk dirasanya... bayangkan kalau kita ada pokok yg berbuah dan dahannya termasuk kekawasan jiran kita... jiran kita ada haq menerimanya... Ajaran Rasulullah supaya kita ada rasa "sense of belonging" untuk mengeratkan perasaan kasih sayang.. bermurah hati dan keamanan.... MasyaAllah sungguh suci ajaran Islam... Subhanallah wa MasyaAllah....

========

Dear All Brothers and Sisters in Islam Assalamu Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh...

Jumpa dukun tuh dah satu syirik.... mintak pulak kat dia itu ini.. lagi satu syirik.... pakai pulak azimat dia... dah tiga kali syirik... tak kesian ke diri kita... sembahyang tonggang tonggek, buat baik sana sini... beribadat siang malam... puasa le.. naik haji lerr.. naik hajjah lerr... akhirnya masuk neraka jua... orang syirik nih di anggap sebagai org murtad juga lerr... Allah telah janjikan kepada orang-orang syirik nih... tak akan cium bau syurga... tak usah kata nak masuk syurga... baunye pun tak dapat... bayangkan betapa ruginya diri kita... tak sayangkan diri kerrr... kenapa tak tadahkan tangan... tiada apa halangan... antara doa kita dengan Allah.... apa???? dukun/bomoh tu... tuhan kita kerr....
Adek saya satu tuh... kononnya nak menahan diri dari kene syihir... bila kita buka ikatan kain azimat tuh... voila... yg ada batu kemiyan... lagi satu ikatan... ada kertas... ntah ape ayat yg mengarut dengan rajah-rajah... apa... ini ke yg diajar oleh Rasulullah saws... itu lerr hadith tak nak baca... kita lebih tau kisah nepoleon... alexender de great... macam lerr dah mati nanti... tuhan akan tanya itu semua.... Seerah Rasul... langsung tak nak ambik tau... hadith-hadith dan sunnah rasul... langsung tak tau... mana le kita tak sesat... tidak ke adek saya tuh berasa bodoh... bawak kemiyan and kertas tuh sana sini... menyangka dia ada kuasa... padahal kita bakar dia... dia sendiri tak boleh menahannya... macam orang jahiliah zaman Rasul dulu... Yg kene tipu di setan... adalah org2 macam kita juga... yg tau membaca, bijaktakpandai.... intelektual, engineer, doktor, datuk2, org kaya, ternama.. malahan bukan le org buta tuli yg tak tau membaca atau menulis, atau org gila tak siuman... malahan org yg ada otak yg selalu tertipu begini oleh setan2 dan iblis2...
Saya mengingati diri saya juga... sebab saya dulu pun begini... kalau tak pun kita tau kawan-kawan kita yg terjerumus atau sedara-sedara kita yg jadi victim... jadi terikut2... tak tau benda tuh salah... dah kene syihir... baru saya tau... menyihir orang pun satu syirik juga... tau tak kenapa tsunami melanda aceh dan sri lanka dulu pada 26-12-2004... diaceh dekat 200,000 yg mati dan sri lanka 50,000 kebanyakannya org islam, sebab dikawasan tuh... terlalu banyak sangat org sesat dan melakukan syirik... Allah pun benci melihat mereka... itu sebab tuhan sapu habis semua... takkan le semua syirik.... yelah... yg tak syirik tu mati lemas kan... jadi yg tak berdosa tuh... mati syahid terus masuk syurga.... yg syirik tuh mati lemas masuk neraka.. (salah satu ciri2 org mati syahid adalah mati lemas... takcaya baca le hadith)... Allah tu adil kan.... takkan kita nak tunggu balak datang baru nak sedar dan insaf.... itu pun kalu sempat... kalau tiba2 jerr kita mati... siapa yg rugi.... akuuuuuu jugakkkk..

Lagi satu ingat, kita org lelaki, tuhan hidupkan didunia ini sebagai khalifah dan tanggung jawab utk org lelaki cukup berat, jgn ingat cukup senang jadi lelaki, kalu rasa tak sanggup... jadi perempuan lagi baik, ketahuilah org perempuan boleh mengheret 4 jenis kaum adam keneraka, iaitu bapaknya, suaminya, anak lekakinya dan adekberadek lelakinya... kalau kita sebagai suami solat tonggang tonggek, alim dan warak bukan main, tapi biarkan isterinya buat syirik, tak guna kita punya ibadah akhirnya kita ditarek bersamanya masuk neraka...

tugas saya... dah saya jalankan... untuk ingat mengingati... sebagai org Islam yg sayangkan pada diri sendiri dan org lainnya.. saya harap pada sesiapa yg dah insaf tuh.. pahalanya bagiler kat saya sikit yerr...

In the end Allah will ask you... What have you done to benefit other people.. (Akhir nanti Allah akan bertanya kpd kita, apakah gunanya kamu untuk org lain) rupanya kita hidup bukan untuk diri kita ye... tapi untuk orang lain... ada sebab tuhan hidupkan kita, hidup with a mission....

Bai... Salam pada semua...InsyaAllah hidup aman dan selamat di dunia wal akhirah...



Dukun2 dan bomoh2 nih patut dipenjarakan je..
mereka ni lah yg jadi petualang terbesar yg menyesatkan orang lain...






I


APA ITU TAQWA
Taqwa itu ialah sebagai satu tirai/pengadang diantara diri kita dan kemarahan Allah. Takwa itu juga satu tirai diantara kita dan semua larangan Allah, apabila adanya tirai ini dan kita tidak melewati atau melampaui batas, yakni kita patuhi dan mentaati semua perintah Allah, dan jauhkan yang mungkar, maka barulah kita mencapai taqwa dan barulah kita biasa merasakan kemanisan iman. Segala perbuatan baik dan amal kebajikan akan membawa kita ke "Al-Birr" (beriman/menegakkan kebenaran/kebaikan), dan akan mendorong kita kepada yang haq/kenyataan yg benar, dan kita akan sentiasa bercakap benar, yakni tidak menipu atau berbohong, dan akhirnya kita akan masuk ke syurga. Segala perbuatan keji/munkar akan membawa kita ke "Al-Fujur" (kekejian/kufur/durhaka kepada Allah) dan akan mendorong kita kepada penipuan dan fitnah, dan akhirnya Allah akan mengecap kita sebagai seorang penipu/tidak boleh dipercayai dan akhirnya kita akan masuk ke neraka (semoga Allah melindungi kita dan mendorong kita ke jalan yang lurus, Aminn).

TAQWA: Taqwa is like a partition between you and the anger of Allah, Taqwa is like a partition between you and the forbidden things and evil doings that Allah forbade you to do.. once you have this partition and you do not transgress or obey what Allah tells you to do... then only you can achieve taqwa.. then only you can feel the sweetness of iman... all good deeds will lead us to Al-Birr (rightousness/piousness/piety).. it will lead us to uphold the truth/haq and telling the truth... in the end we will enter heaven... All evil doings will lead us to Al-Fujur (wickedness/disobedience to Allah)... it will lead us to telling lies and fitnah... in the end Allah will call us as a liar... and will result us to be in hell-fire.... (May Allah protect us and guide us all to the right path... Ameeennnn)...



Salam to all, Just to share this useful information with those who are always in my thoughts. Let us all "muhasabah diri kita masing-masing" in the spirit of love and care among us.
Have a blessed day!


Rasullullah says......

> The Holy Prophet (SAW) Said:
> 1) Four things that make your body sick:-
> a) Excessive talking, b) Excessive sleeping c) Excessive eating and d) Excessive meeting/outing with people
Ada 4 perkara yg membuat diri kita sakit
a) cakap yg berlebihan b) tidur yg berlebihan c) makan yg berlebihan dan d) meeting/keluar yg berpanjangan
>
> 2) Four things that destroys the body:-
> a)Worrying b)Sorrow (Sadness/Grief) c)Hunger d)Sleeping late at night
Ada 4 perkara yg merusakkan badan
a) Perasaan resah b) sedih c) lapar d) lambat tidur
>
> 3) Four things that make the face looking dull and haggard:-
> a)Lying b)Being disrespectful/impudent (knowingly) c) Baseless arguements d)Excessive immorality (committing sins without fear)
Ada 4 perkara yg membuat muka kita pucat dan kelihatan lesu
a) Menipu/bohong b) tidak menghormati orang lain c) bergaduh/bertikam lidah d) tidak bermoral (yakni membuat dosa tanpa takut dan segan-silu)

> 4) Four things that make the face glow and shine:-
> a) Piety b) Loyalty c) Generosity and kindness d)Helpful to others without being asked

Ada 4 perkara membuat muka kita bercahaya dan berseri
a) Beriman b) kesetiaan c) murah hati dan baik hati d) menolong orang lain tanpa di pinta
>
> 5) Four things make the Rizqi (Sustenance) stop:-
> a) Sleeping till late in the morning (from Fajr to sunrise) b) Not Performing Fardhu or Irregular in Prayers
> c) Laziness/Idleness d) Treachery/Dishonesty
Ada 4 perkara yang membuat rezki terputus
a) tidur hingga kepagi (dari Fajr hingga matahari naik) b) tidak solat fardhu atau jarang2 solat c) perasaan malas d) tidak amanah/hipokrit/munafik

> 6) Four things that bring/increase the Rizqi:-
> a) Staying up in the night in prayers b) Excessive Repentance c) Regular Charity d) Zikr (Remembrance of Allah)
Ada 4 perkara yang menambahkan rezki
a) solat waktu malam/atau separuh akhir malam b) bertobat dgn bersungguh/ikhlas c) sering bersedekah d) sering mengingati Allah yakni berzikir

> The Holy Prophet (SAW) said,
>" Stop doing everything during the Azaan, even if you are reading the Quran. The person who talks during the Azaan will not be able to say the Kalima Shahada on his/her death bed". ............so be careful, do not to make this mistake!!!

Jangan berbuat apa2 waktu Azaan dilaungkan, sekalipun waktu membaca Al-Quran. Sesiapa yang bercakap ketika Azaan dilaungkan, nantinya dia tak dapat mengucapkan Kalima shahadah waktu maut menjelma..

> Please pass this message to all Muslims...
> **READ THIS DU'A FOR BETTER LIFE**
> Allahumma- a-inni- a'la- Zikrika -wa Shuk-rika wa husni-Ibaadatik....Ameen.
> A very powerful Du'a has been sent to you. Imagine 1000 persons read it, just because of you...............Jazakallah.
> ONLY you will seek goodness from Allah SWT.

> The Holy Prophet (SAW), also said to communicate to others even if it is just One Verse (Ayaah), for this one verse will stand out on the Day of Judgment for intercession. Allah Hu Alam.



KEDAHSYATAN SEDEKAH

I
Assalamualaikum Wr Wb

Bismillahirohmanirrohiim


Berkat rahmat Allah Yang Mahakuasa, saya dipertemukan dengan hamba-Nya yang satu ini. Beliau adalah seorang leader yang selalu mengayomi, memberikan bimbingan, semangat, inspirasi, ide dan gagasan segar. Beliau seorang pemimpin yang mampu menggerakkan ratusan hingga ribuan anak buahnya. Beliau seorang guru yang memiliki lautan ilmu, yang selalu siap ditimba oleh anak-anaknya dan bagai tiada pernah habis.

Saat ini beliau memiliki berbagai macam bidang usaha, di antaranya sebagai supplier dan distribusi alat dan produk kesehatan, puluhan hektar tambak, puluhan hektar ladang, berpuluh rumah kos, ruko, stand penjualan di mall, apartemen dan lain-lain. Pernah saya mencoba menghitung, penghasilan beliau bisa mencapai Rp 1 Milyar per bulannya. Sebuah pencapaian luar biasa bagi saya dan kebanyakan orang lain.

Pertemuan antara saya dan beliau yang saya ceritakan di bawah ini terjadi beberapa tahun yang lalu, di saat penghasilan beliau masih berkisar Rp 200 juta per bulan. Bagi saya, angka ini pun sudah bukan main dahsyatnya. Sengaja saya tidak menyebutkan namanya, karena cerita ini saya publish belum mendapatkan ijin dari beliau. Kita ambil wisdomnya saja ya.

Suatu hari, terjadilah dialog antara saya dengan beliau di serambi sebuah hotel di Bandung . Saya ingat, beliau berpesan bahwa beliau senang ditanya. Kalau ditanya, maka akan dijelaskan panjang lebar. Tapi kalau kita diam, maka beliau pun akan "tidur". Jadilah saya berpikir untuk selalu mengajaknya ngobrol. Bertanya apa saja yang bisa saya tanyakan.

Sampai akhirnya saya bertanya secara asal, "Pak, Anda saat ini kan bisa dibilang sukses. Paling tidak, lebih sukses daripada orang lain. Lalu menurut Anda, apa yang menjadi rahasia kesuksesan Anda?"

Tak dinyana beliau menjawab pertanyaan ini dengan serius.

" Ada empat hal yang harus Anda perhatikan," begitu beliau memulai penjelasannya.



RAHASIA PERTAMA


"Pertama.
Jangan lupakan orang tuamu, khususnya ibumu. Karena ibu adalah orang yang melahirkan kita ke muka bumi ini. Mulai dari mengandung 9 bulan lebih, itu sangat berat. Ibu melahirkan kita dengan susah payah, sakit sekali, nyawa taruhannya. Surga di bawah telapak kaki ibu. Ibu bagaikan pengeran katon (Tuhan yang kelihatan).

Banyak orang sekarang yang salah. Para guru dan kyai dicium tangannya, sementara kepada ibunya tidak pernah. Para guru dan kyai dipuja dan dielukan, diberi sumbangan materi jutaan rupiah, dibuatkan rumah; namun ibunya sendiri di rumah dibiarkan atau diberi materi tapi sedikit sekali. Banyak orang yang memberangkatkan haji guru atau kyainya, padahal ibunya sendiri belum dihajikan. Itu terbalik.


Pesan Nabi : Ibumu, ibumu, ibumu... baru kemudian ayahmu dan gurumu.
Ridho Allah tergantung pada ridho kedua orang tua. Kumpulkan seribu ulama untuk berdoa. Maka doa ibumu jauh lebih mustajabah."


Beliau mengambil napas sejenak.


RAHASIA KEDUA


"Kemudian yang kedua," beliau melanjutkan. "Banyaklah memberi. Banyaklah bersedekah. Allah berjanji membalas setiap uang yang kita keluarkan itu dengan berlipat ganda. Sedekah mampu mengalahkan angin. Sedekah bisa mengalahkan besi. Sedekah membersihkan harta dan hati kita. Sedekah melepaskan kita dari marabahaya. Allah mungkin membalas sedekah kita dengan rejeki yang banyak, kesehatan, terhindarkan kita dari bahaya, keluarga yang baik, ilmu, kesempatan, dan lain-lain.


Jangan sepelekan bila ada pengemis datang meminta-minta kepadamu. Karena saat itulah sebenarnya Anda dibukakan pintu rejeki. Beri pengemis itu dengan pemberian yang baik dan sikap yang baik. Kalau punya uang kertas, lebih baik memberinya dengan uang kertas, bukan uang logam. Pilihkan lembar uang kertas yang masih bagus, bukan yang sudah lecek. Pegang dengan dua tangan, lalu ulurkan dengan sikap hormat kalau perlu sambil menunduk (menghormat) . Pengemis yang Anda beri dengan cara seperti itu, akan terketuk hatinya, 'Belum pernah ada orang yang memberi dan menghargaiku seperti ini.' Maka terucap atau tidak, dia akan mendoakan Anda dengan kelimpahan rejeki, kesehatan dan kebahagiaan.

Banyak orang yang keliru dengan menolak pengemis yang mendatanginya, bahkan ada pula yang menghardiknya. Perbuatan itu sama saja dengan menutup pintu rejekinya sendiri.

Dalam kesempatan lain, ketika saya berjalan-jalan dengan beliau, beliau jelas mempraktekkan apa yang diucapkannya itu. Memberi pengemis dengan selembar uang ribuan yang masih bagus dan memberikannya dengan dua tangan sambil sedikit membungkuk hormat. Saya lihat pengemis itu memang berbinar dan betapa berterima kasihnya.



RAHASIA KETIGA


"Allah berjanji memberikan rejeki kepada kita dari jalan yang tidak disangka-sangka, " begitu beliau mengawali penjelasannya untuk rahasia ketiganya. "Tapi sedikit orang yang tahu, bagaimana caranya supaya itu cepat terjadi? Kebanyakan orang hanya menunggu. Padahal itu ada jalannya."

"Benar di Al Quran ada satu ayat yang kira-kira artinya : Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya diadakan-Nya jalan keluar baginya dan memberinya rejeki dari jalan/pintu yang tidak diduga-duga" , saya menimpali (QS Ath Thalaq 2-3).

"Nah, ingin tahu caranya bagaimana agar kita mendapatkan rejeki yang tidak diduga-duga? ," tanya beliau.

"Ya, bagaimana caranya?" jawab saya. Saya pikir cukup dengan bertaqwa, menjalankan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya, maka Allah akan mengirim rejeki itu datang untuk kita.

"Banyaklah menolong orang. Kalau ada orang yang butuh pertolongan, kalau ketemu orang yang kesulitan, langsung Anda bantu!" jawaban beliau ini membuat saya berpikir keras. "Saat seperti itulah, Anda menjadi rejeki yang tidak disangka-sangka bagi orang itu. Maka tentu balasannya adalah Allah akan memberikan kepadamu rejeki yang tidak disangka-sangka pula."


"Walau pun itu orang kaya?" tanya saya.

"Ya, walau itu orang kaya, suatu saat dia pun butuh bantuan. Mungkin dompetnya hilang, mungkin ban mobilnya bocor, atau apa saja. Maka jika Anda temui itu dan Anda bisa menolongnya, segera bantulah."

"Walau itu orang yang berpura-pura? Sekarang kan banyak orang jalan kaki, datang ke rumah kita, pura-pura minta sumbangan rumah ibadah, atau pura-pura belum makan, tapi ternyata cuma bohongan. Sumbangan yang katanya untuk rumah ibadah, sebenarnya dia makan sendiri," saya bertanya lagi.

"Ya walau orang itu cuma berpura-pura seperti itu," jawab beliau. "Kalau Anda tanya, sebenarnya dia pun tidak suka melakukan kebohongan itu. Dia itu sudah frustasi karena tidak bisa bekerja atau tidak punya pekerjaan yang benar. Dia itu butuh makan, namun sudah buntu pikirannya. Akhirnya itulah yang bisa dia lakukan. Soal itu nanti, serahkan pada Allah. Allah yang menghakimi perbuatannya, dan Allah yang membalas niat dan pemberian Anda."


RAHASIA KEEMPAT


Wah, makin menarik, nih. Saya manggut-manggut. Sebenarnya saya tidak menyangka kalau pertanyaan asal-asalan saya tadi berbuah jawaban yang begitu serius dan panjang. Sekarang tinggal satu rahasia lagi, dari empat rahasia seperti yang dikatakan beliau sebelumnya.

"Yang keempat nih, Mas," beliau memulai. "Jangan mempermainkan wanita".

Hm... ini membuat saya berpikir keras. Apa maksudnya. Apakah kita membuat janji dengan teman wanita, lalu tidak kita tepati? Atau jangan biarkan wanita menunggu? Seperti di film-film saja.

"Maksudnya begini. Anda kan punya istri, atau suami. Itu adalah pasangan hidup Anda, baik di saat susah maupun senang. Ketika Anda pergi meninggalkan rumah untuk mencari nafkah, dia di rumah menunggu dan berdoa untuk keselamatan dan kesuksesan Anda. Dia ikut besama Anda di kala Anda susah, penghasilan yang pas-pasan, makan dan pakaian seadanya, dia mendampingi Anda dan mendukung segala usaha Anda untuk berhasil."

"Lalu?" saya tak sabar untuk tahu kelanjutan maksudnya.

"Banyak orang yang kemudian ketika sukses, uangnya banyak, punya jabatan, lalu menikah lagi. Atau mulai bermain wanita (atau bermain pria, bagi yang perempuan). Baik menikah lagi secara terang-terangan, apalagi diam-diam, itu menyakiti hati pasangan hidup Anda. Ingat, pasangan hidup yang dulu mendampingi Anda di kala susah, mendukung dan berdoa untuk kesuksesan Anda. Namun ketika Anda mendapatkan sukses itu, Anda meninggalkannya. Atau Anda menduakannya. "


Oh... pelajaran monogami nih, pikir saya dalam hati.

"Banyak orang yang lupa hal itu. Begitu sudah jadi orang besar, uangnya banyak, lalu cari istri lagi. Menikah lagi. Rumah tangganya jadi kacau. Ketika merasa ditinggalkan, pasangan hidupnya menjadi tidak rela. Akhirnya uangnya habis untuk biaya sana-sini. Banyak orang yang jatuh karena hal seperti ini. Dia lupa bahwa pasangan hidupnya itu sebenarnya ikut punya andil dalam kesuksesan dirinya," beliau melanjutkan.

Hal ini saya buktikan sendiri, setiap saya datang ke rumahnya yang di Waru Sidoarjo, saya menjumpai beliau punya 1 istri, 2 anak laki-laki dan 1 anak perempuan.

Perbincangan ini ditutup ketika kemudian ada tamu yang datang....



KEDAHSYATAN SEDEKAH


Sedekah adalah penolak bala, penyubur pahala, dan melipatgandakan rezeki; sebutir benih menumbuhkan tujuh bulir, yang pada tiap-tiap bulir itu terjurai seratus biji. Artinya, Allah yang Mahakaya akan membalasnya hingga tujuh ratus kali lipat. Masya Allah!

Sahabat, betapa dahsyatnya sedekah yang dikeluarkan di jalan Allah yang disertai dengan hati ikhlas, sampai-sampai Rasul sendiri membuat perbandingan. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda, "Allah SWT menciptakan bumi, maka bumi pun bergetar. Lalu Allah pun menciptakan gunung dengan kekuatan yang telah diberikan kepadanya, ternyata bumi pun terdiam. Para malaikat terheran-heran akan penciptaan gunung tersebut.

Kemudian mereka bertanya, 'Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat dari pada gunung?'.

Allah menjawab, ' Ada , yaitu besi'.

Para malaikat pun kembali bertanya, 'Ya Rabbi adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat dari besi?'.

Allah menjawab, ' Ada , yaitu api'.

Bertanya kembali para malaikat, 'Ya Rabbi adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat dari api?'.

Allah menjawab, ' Ada , yaitu air'.

'Ya Rabbi adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat dari air?' tanya para malaikat.

Allah pun menjawab, ' Ada , yaitu angin'.

Akhirnya para malaikat bertanya lagi, 'Ya Allah adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih dari semua itu?'.

Allah yang Mahakaya menjawab, ' Ada , yaitu amal anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya' ."


Subhanallah. ...


Poisons of the Heart

1. Unnecessary Talking

Umar Ibn al-Khattab, may Allah be pleased with him, said: "A person who talks too much is a person who often makes mistakes, and someone who often makes mistakes, often has wrong actions. The Fire has a priority over such a frequent sinner."

2. Unrestrained Glances


It has been related that the Prophet Sallallahu Alaihi Wassallum once said words to the effect: "The glance is a poisoned arrow of devil. Whoever lowers his gaze for Allah, He will bestow upon him a refreshing sweetness which he will find in his heart on the day that he meets Him."

3. Too Much Food

Al-Miqdam ibn Ma'd Yakrib said: "I heard the Messenger of Allah say: "The son of Adam fills no vessel more displeasing to Allah than his stomach. A few morsels should be enough for him to preserve his strength. If he must fill his stomach, then he should allow a third of his stomach for food, a third for his drink and leave a third empty for easy breathing."

4. Keeping Bad Company

Allah's Apostle said: "The example of a good companion (who sits with you) in comparison with a bad one, is like that of the musk seller and the blacksmith's bellows (or furnace); from the first you would either buy musk or enjoy its good smell while the bellows would either burn your clothes or your house, or you get a bad nasty smell thereof."



I Am Not Crying Because





A man reached 70 years of age and he faced a disease; he could not urinate. The doctors informed him that he was in need of an operation to cure this disease. He agreed to have the operation done as the problem was giving him much pain for days. When the operation was completed, his doctor gave him the bill which covered all the costs. The old man looked at the bill and started to cry. Upon seeing this the doctor told him that if the cost was too high then they could make some other arrangements. The old man said آ“I am not crying because of the money but I am crying because Allah let me urinate for 70 years and He never sent me a bill.آ”

آ…and if you try to count the blessings of Allah, never will you be able to count themآ… {Surah Ibrahim}

No comments:

Post a Comment